ציוד הישרדות

logo wide

×
 x 

0
סל הקניות
0

להלן פרק "ציוד" מתוך מדריך המלא להישרדות - להורדת ספר שלם בגרסת PDF כנסו למתחם של השרדות בע"מ 

להיות מוכנים לכל אירוע אפשרי הוא משימה קשה אם אתם הולכים ברגל וצריכים לסחוב את כל מה שאתם צריכים על גבכם. לא משנה מה תסחבו אתם חייבים לוודא שהוא יעיל, ו"עושה את העבודה", רב שימושי וחסין. ישנו איזון עדין בין מה שאתם רוצים לשאת אתכם ומה שאתם חייבים לשאת. כאשר מתכוננים לכל מסע, חייבים לקחת בחשבון את הסכנות וכיצד תוכלו להתגבר עליהן. תכנון כזה נקרא תוכנית גיבוי.
האקלים, מזג האוויר ועונת השנה יעזרו לכם לקבוע מה לסחוב אתכם, אך אתם חייבים לוודא שכל מי שאיתכם יודע איך להשתמש ולתחזק את הציוד הייחודי שהחלטתם לקחת עמכם. מצוידים במידע מהמחקר שערכתם תהיו מסוגלים לבחור את הציוד שלכם, בהתאם למטרותיכם ולתנאי השטח.

 

הבלתי צפוי

איך תצפו לבלתי צפוי? איך תתכוננו לבלתי מתוכנן? ההכנה לקשיים וסכנות שידועים מראש היא קשה מספיק, אבל איזה סיכוי יש לכם להכין את עצמכם לאסון בלתי צפוי? אם כי אלו האסונות שצצים מיד במחשבה – טביעת ספינה, התרסקות מטוס או נחיתת אונס בתנאי שטח קשים ולא מוכרים.
חשוב אף יותר לרכוש את כל טווח הכישורים האפשרי להשתמש בהם וליישמם בכל המצבים ולפתח דרך חשיבה שתאפשר לכם להסתמך עליהם כדי למצוא את הפיתרון לכל בעיה. זו ההכנה שתוכלו להתכונן לבלתי מתוכנן.

זה לא הכל.
תוכלו להצטייד במספר פריטים קטנים שיגדילו את סיכויי השרידה שלכם פי כמה וכמה ויסייעו לכם בכמה צרכי השרדות בסיסיים. לעיתים הם יהוו את ההבדל בין הצלחה לכישלון.הם יתאימו לאחסון במיכל קטן שאפשר לשאת בכיס או בשקית לכל מקום. הם יהוו את ערכת ההשרדות שלכם (ערכת המיני). אם תקלעו למצב חירום תשמחו שלקחתם אותם. פריטים אלה, קומפקטיים מספיק לנשיאה על החגורה כאשר אתם מטיילים, יהיו סכין ופריטים שיכנסו בפאוץ ההשרדות שלכם (ראו את השיעור על ערכות השרדות). בלי הדברים הבסיסיים, שהסכין והערכת המיני יספקו, תוכלו עדיין לאלתר אך הימצאותם תיתן לכם יתרון התחלתי.

טיפ: כאשר אתם מרכיבים את ערכת ההשרדות שלכם, מהו הפריט החשוב ביותר שעליכם לזכור לקחת אתכם? את השכל שלכם. השילוב הבלתי מנוצח במצבי השרדות קשים ונסיבות קיצוניות הוא בין השכל הישר והניסיון

 

ערכות השרדות

ערכת השרדות היא חבילה של מצרכים בסיסיים אותם אנו מכינים מבעוד מועד כעזר ההשרדות במקרי חירום. ערכות ההשרדות הינן עזר הכרחי לכל מי שעלול למצוא עצמו במצב של השרדות. כמו כן, ערכות השרדות משמשות במקרים של מזג אוויר גרוע, בארה"ב למשל הן חלק בלתי נפרד מערכות הכנה להוריקנים ב"הוריקן אלי".

ערכות השרדות, קיימות במגוון גדלים וסוגים (ערכת ההשרדות נתפרת לפי רצונו וצרכיו של האדם ועם הזמן כל אחד מתאים ערכה לעצמו). הערכות מכילות חומרים וכלים שיש בהם כדי לספק לאדם כלים שיסייעו לו [1] להכין מקלט בסיסי כנגד איתני הטבע, [2] לשמור על חום הגוף, [3] לספק צרכי מזון ומים, [4] לשמור על בריאותו עד הגעת המצילים, וכן [5] לסייע לו למצוא את דרכו חזרה כדי להינצל ממצב ההשרדות. ערכת ההשרדות תכיל תמיד מס' אביזרים בסיסיים: סכין (לעתים קרובות  סכין שוויצרי או מולטיטול וכן סכין עם להב קבוע),  פלינט או קוביית מגנזיום,  מימיה, ערכת עזרה ראשונה, בנדנה, ערכת דייג/סנייר, סדקית וכן פנס או אמצעי תאורה.

אזרחים כגון עובדי ייעור, מודדים, או טייסים,  שעובדים במקומות נידחים או באזורים עם תנאי אקלים קיצוני נושאים דרך קבע ערכות השרדות. הערכות נמצאות כעזר הכרחי בסירות ההצלה ואפילו אסטרונאוטים מצוידים בערכות השרדות, כך גם ישמרו ערכות כאלה בידי מי שחי באזורים מועדים לרעידות אדמה או אסונות טבע כגון רעידות אדמה או מי שמבקר באזורים אלה.

ערכת ההשרדות מחולקת לאביזרים המיועדים למטרות שונות ובדרך כלל הערכה מחולקת לערכת "מיני" שניתן לשאת על הגוף או בכיס תמיד והערכה השנייה היא הערכת "מקסי" אותה אנחנו לוקחים במכוון ביציאה לאזורים שהם אנו עלולים להיתקל בצורך לשרוד.

  1. שאו ערכת השרדות כל הזמן
  2. אכלו כל דבר שתוכלו למצוא
  3. שתפו את המשאבים שלכם
  4. התאמנו ורכשו כישורי השרדות

'ערכת המיני'

 

ערכות מיני להשרדות הן ערכות קטנות המכילות כלים בסיסיים להשרדות. ערכות אלה כוללות לעתים קרובות ציוד בסיסי הארוז בכלי/תיק עמיד למים ומכילות חלק מהציוד שמהווה את "ערכת המקסי".

מרכיבי ערכת המיני

 

להלן מובאים מספר אלמנטים שימושיים, תכנון וקסטומיזציה של הערכה טבעיים, הערכה כפי הינה עניין שיש בו התאמה אישית ויש אנשים שאוהבים אלמנטים שאחרים רואים כמיותרים צריך ניסיון כדי להחליט מה נוח לנו ומה לא וחשוב לנסות את מרכיבי הערכה בחצר בבית או בטבע לפני היציאה לאזור שיש בו פוטנציאל למצב השרדותי.

 

ערכת השרדות פתוחה להדגמה:

 

הערכה תכיל ברוב המקרים:

  • מצפן כפתור
  • מקל להדלקת אש/פלינט
  • חוט פלדה/סנייר
  • קרסים קטנים מודבקים על נייר עם ניר דבק
  • משקולות לחיצה קטנות
  • חוט דייג
  • מראת איתות
  • משרוקית  (יש משלבות עם מצפן ומיכל אטום לגפרורים)
  • סכין סקלפל (מנתחים) גודל 22 לפחות
  • פותחן קופסאות
  • 10 מטר מיתר מצנח
  • מסור חוט
  • סיכות ביטחון קטנות (6-10 סיכות)
  • נייר אלומיניום 2 מטר
  • מחט עבה עם חור בראש המחט (EASY ALL).

מומלץ להוסיף לה כציוד בסיסי: 

  • קונדומים למים או מספר בלונים
  • נייר אלומיניום 2 מטר
  • כותנה או פד רפואי או טמפונים
  • צמר פלדה
  • שקיות ניילון שחורות
  • כמה יחידות שקיות ניילון זיפ לוק קטנה
  • שקיות ניילון בינוניות
  • קופסת קפה עם חוט ברזל
  • צינור גומי כירורגי מגומי טבעי
  • אולר רב שימושי

הערכה הארוזה עשויה לכלול גם הוראות טכניקות השרדות. בנוסף, כבל המצנח יכול להיות כרוך סביב הפח. מצנח הכבל יכול לשמש להקמת מקלט חירום או לצוד חיות קטנות. ערכות אלה נועדו להשתלב בתוך מיכל בערך בגודל של קופסת סיגריות.

ישנם כמה פרטי מפתח החיוניים במאבק להשרדות. אספו את הפריטים הרשומים לעיל. הם יכולים להיכנס ביחד למארז קטן כמו בתמונות למעלה, משהו שדומה לקופסת טבק בינונית (קופסה מרובעת מפח או תיק אטום מבד אטום או ניילון עבה), שתוכלו לאחסן בנוחות בכיס המעיל שלכם. התרגלו לסחוב את הקופסה תמיד איתכם. אל תבחרו מיכל גדול יותר, כי אז יתכן שתתקשו לשאת אותה איתכם ותשאירו אותה מאחור בדיוק מתי שתזדקקו לה.

הניסיון מלמד שכל פריט כזה קנה את מקומו בקופסה בזכות, אם כי חלקם יעילים יותר במצבים מסוימים מאחרים: קרסי דיג, לדוגמא, לא יסולאו בפז בג'ונגל או באזורים עשירים במים, אבל יהיו שימושיים פחות במדבר (למרות שיכול להיות להם שימוש מצוין במלכודות).
הבריקו את פנים המכסה עד שתוכלו לראות בו את השתקפותכם ואטמו אותו, כך שיהיה אטום למים, עם פיסת סרט דביק שאפשר בקלות להסיר ולהחליף. אל תזניחו את הקופסה. בדקו באופן סדיר את התוכן, והחליפו כל ציוד שמתקלקל, כמו גפרורים או תרופות שעבר מועד תחולתם (מסומן באותיות EXP). סמנו את כל מיכלי התרופות עם הוראות שימוש, מינונים ותאריכי תפוגה שבהם יש להחליפן. את החלל הריק בקופסה מלאו בצמר גפן שימנע מתוכנה לשקשק וישמש כחומר להבערת אש.

 

סכינים

סכין היא נכס שלא יסולא בפז במצבי השרדות. ההרפתקן המקצועי תמיד יישא עימו סכין. הסכינים צריכות להיארז במטען שאתם מפקידים בדלפק כאשר טסים בטיסה מסחרית (צ'ק אין), אחרת יוחרמו. החוק העכשווי בנוגע לסכינים. באירופה החוק לגבי סכינים הינו סביר. בבריטניה מחמירים מאוד ושם נקבע כי סכינים שלהבם מתקפל לתוך הידית הן חוקיות כל עוד הלהב קצר מ 7.62 ס"מ בארה"ב (3 אינץ) אין בעיה בנשיאת סכין שלא במתחמים מאובטחים.

בחירת הסכין

סכין מתקפלת בעלת להבים רבים כגון אולר שוויצרי היא כלי שימושי, אך יש לה חסרונות, בעבודה קשה היא עלולה להישבר.

אם אתם נושאים עמכם סכין אחת בלבד, אתם צריכים משהו טוב יותר, להב רב תכליתי שמסוגל לבצע כל משימה אפשרית ביעילות ובנוחות, מחיתוך עצים, פשיטת עורן של חיות ועד חיתוך ופריסתירקות. לחלק מהן יש מצפן מובנה בתוך הידית או ידית חלולה כך שתוכלו לסחוב את ערכת ההשרדות שלכם בתוכה. אם זאת, מאפיינים אלו הם חיסרון בגלל האפשרות שהידית החלולה תשבר והמצפן יאבד מהר מאוד את הדיוק אחרי שהשתמשתם בסכין על גזע עץ קשה. אם תאבדו כזו סכין אתם מאבדים גם את ערכת ההשרדות שלכם – מוטב שתחזיקו את ערכת ההשרדות בכיס נפרד בחגורה או בתוך כיסוי (עור ) אטום.

זכרו : אתם טובים בדיוק כמו הסכין שבידכם
(you are only as sharp as your knife)

 

הסכין שלכם היא כלי כה משמעותי בציוד ההשרדות, שאתם חייבים לשמור אותה חדה ומוכנה לשימוש. אל תזיקו לסכין בשימוש לא נכון, לעולם אל תטילו אותה לתוך גזעי עצים או תתחבו אותה לתוך אדמה מה שיכול לשבור את קצה הלהב, החלק החשוב בסכין. שמרו עליה נקייה, ואם אינכם מתכוונים להשתמש בה בקרוב, משומנת בשמן לא חומצי (לא WD-40) ובנדן שלה.
כאשר אתם מטיילים בשטח מיוער או קשה למעבר, אמצו לכם מנהג לבדוק את הסכין. בדיקה זו צריכה להיהפך לרפלקס אוטומטי, במיוחד אחרי התנסות בשטח קשה למעבר. בדיקה של כל הכיסים וכל החפצים צריכה להפוך לטבע שני.

סכינים מתקפלות/אולרים

אנחנו ממליצים לשאת בנוסף לסכין בעלת להב קבוע, אולר שוויצרי עם להב ננעל (למשל דגם ריינג'ר של וונגר/ ויקטורינוקס) המכיל את 6 הכלים הבסיסיים (אולר, מסור, פותחן בקבוקים, פותחן קופסאות, מחט עבה, פותחן סלילי). גם סכין מתקפלת שיש לה קצה מעוקל, ויכולה להיפתח באמצעות יד אחת בלבד היא סכין מצוינת, בהנחה שהנעילה שלה יציבה (נעילה יציבה היא עניין בטיחותי וחיוני לסכין, להב לא ננעל הוא מסוכן ויפצע אתכם).
שאו עמכם תמיד כזו סכין. סכין שלה להב בתוך ידית מעץ היא לרוב נוחה יותר: היא לא תחליק מכף יש מיוזעת, ואם הידית עשויה מחתיכת עץ אחת, סביר שתצור פחות שלפוחיות.

מחטבים – פארנג המחטב המעוקל

זהו השם המלאי למחטב המעוקל (המלאים הם קבוצה אתנית המאכלסת את חצי האי המלאי , אזור הכולל חלקים מסינגפור, בורמה, מלזיה ותאילנד), זו סכין בעלת להב גדול ומעוגל כמו מצ'טה אך קצרה ממנה. היא גדולה מדי כדי לשאת אותה בחיי היומיום אך אידיאלית ביציאה לשטחי טבע פראיים.
פאראנג בעלת להב באורך 30 ס"מ השוקלת פחות מ 750 גרם היא הטובה ביותר, רוחב הלהב במקום הרחב ביותר הוא 5 ס"מ, כאשר בסיס הלהב תפוס בתוך ידית העץ (כיום יש לחברת פיסקרס מחטבים כאלה דגם X3, מצוינים ועשויים ממתכת איכותית).
הלהב המעוקל מאפשר הפעלת מקסימום מאמץ בחיתוך עץ, וחלקו הצר בבסיס מגן על פרקי הידיים. עם פאראנג אפשר לחתוך אפילו עצים גדולים, דבר יעיל במיוחד בבניית מחסה או רפסודה.
יש אגב תצורות רבות של מחטבים והבחירה הינה עניין אישי של נוחות, אחיזה והרגלי עבודה. כולם יעשו את העבודה מצויין.

השחזת סכין

אם לא לקחתם איתכם מראש מכשיר השחזה מהיר לשחזור הלהב (קרבייד), כל אבן משחזת תתאים – אבן משחזת אפורה, בעלת גרגירים דקים, עדינים היא הטובה ביותר. קווארץ, למרות שקשה למצוא אותו, טוב גם כן ואפשר להשתמש גם באבן גרניט. שפשפו שתי אבנים יחד כדי להחליקן. אבן בעלת שתי פיאות עם צד גס וצד עדין היא אידיאלית. נישאו אותה בכיס הנדן. השתמשו בצד המחוספס יותר בתחילה על מנת להסיר זיזים בולטים, ואז בצד העדין להשחזה מדויקת. מטרתכם היא לשמור על הלהב מתפקד לאורך זמן ולמנוע שבירה של הקצה. ניתן להשתמש במשחיזי יהלום שנמצאים בשוק, חשוב להתאמן בבית!
כדי להשחיז את הלהב, אחזו את הידית ביד ימין. השתמשו בתנועות מעגליות בכיוון השעון והפעילו לחץ קבוע על הלהב עם אצבעות היד השמאלית כאשר אתם דוחפים את הסכין קדימה ממכם. שמרו על זווית קבועה והקפידו לחכך את הסכין כך שהקצה יחודד ולא יעוגל. הקפידו על אבן משחזת רטובה. רסיסי האבן על הסכין יראו לכם את כיוון הזווית שלכם. אל תגררו את הסכין אליכם תוך כדי הפעלת לחץ. פעולה כזאת תייצר זיזים. הפחיתו לחץ כדי להשחיז במדוקדק את קצה הלהב. ועבדו בניגוד לכיוון השעון על הצד השני.

 

 

פירוט הפריטים בערכת הישרדות מיני

גפרורים
גפרורים דוחי מים הם יעילים אך עבים יותר מהגפרורים הרגילים הפחות בטוחים, שאפשר להצית בחיכוך בכל משטח, אך אפשר להפכם עמידים למים על ידי טבילת ראשיהם בשעוות נר מותכת. כדי לחסוך מקום קטמו את מקל הגפרור לחצי.
קל בהרבה להצית אש עם גפרורים מאשר בשיטות אחרות אך אל תבזבזו אותם, השתמשו בהם רק כששאר השיטות לא מצליחות. קחו אותם אחד אחד מהקופסה והחזירו את המכסה מיד. לעולם אל תשאירו את המכסה פתוח או את הקופסה על האדמה.


נרות
נרות הם רבי ערך בהבערת מדורה או כמקור לאור. גלפו את גוף הנר כמרובע כך שיתאים לאריזה. אם הנרות עשויים מחלב זהו גם שומן שניתן לאכול במצב חירום או להשתמש בו בטיגון – אך וודאו שמדובר בחלב.

זכרו : נרות משעוות פארפין הם בלתי אכילים.

חלב אינו נשמר טוב, במיוחד לא באקלימים חמים.


אבן צור - Flint
אבן צור תעבוד גם כשהיא רטובה ותמשיך לייצר ניצוץ הרבה אחרי שיאזלו לכם הגפרורים. השקיעו באבן צור מעובדת עם מקוש משונן.


זכוכית מגדלת
אפשר להצית איתה אש בעזרת קרן שמש ישירה והיא יעילה בחיפוש אחר שבבים ועקיצות.


חוט ומחט
כמה מחטים כולל אחת עם קוף גדול שאפשר להכניס לתוכו מיתרים או חוטים גסים. בחרו בחוט חזק ולפפו אותו מסביב למחטים. הם יכולות לשמש לתקן או לתפור בגדים, במקרי חירום ניתן להשתמש לתפירת פצעים קרועים.


קרסים וחוט דיג
בחרו כמות קטנה של קרסים שונים שתיארז בקופסה או חבילה קטנה את המשקולות הדביקו בין שני סרטי דבק רפואי או מסקינג טייפ, כך לא ידקרו אתכם או יתפסו בשאר הפריטים ויהיה קל להוציאם אחד אחד. רצוי לבחור בקרסים המחוברים מראש לחתיכת חוט דייג. והוסיפו כמה משקולות עופרת פצולות (משקולות לחיצה).
זכרו שקרס קטן יכול לתפוס דגים קטנים וגדולים ואילו קרס גדול יתפוס דגים גדולים בלבד. ארזו את הכמות הגדולה ביותר האפשרית של חוט דיג, הוא יהיה שימושי גם לתפיסת ציפורים.


מצפן
בחרו מצפן כפתור זרחני – ודאו שאתם יודעים לקרוא אותו, חלק מהמצפנים הקטנים יכולים להיות מבלבלים. הסוג הממולא בנוזל הוא הטוב ביותר, אך שימו לב שאינו דולף, אין בו בועות והוא שמיש לחלוטין. המחוג מועד לחלודה. ודאו שהוא מסתובב וחג על צירו בחופשיות.


סטיקלייטים (מקלות זוהרים)
סטיקלייטים מספקים מקור אור אמין לאורך זמן של בערך 15 שנים. לרוב בגודל של מטבע קטן, מאירים מעצמם אינם דורשים סוללות , ואידיאליים לקריאת מפה.


מלכודות תיל Snare
חוט תיל באורך של 60-90 ס"מ צריך להספיק. עבור הכנת מלכודות, אם כי חוט תיל יכול לפתור בעיות השרדות רבות.


מסור גמיש
מסורים אלו באים לרוב עם טבעות גדולות בקצוות המשמשות כידיות. ולכן תופסים יותר מדי מקום, אז הסירו את הידיות או החליפו אותם ברצועת מיתר מצנח: אפשר להחליפן בידיות עץ כשצריך להשתמש במסור. כדי להגן מחלודה כסו את המסור בשכבה דקה של גריז. אפשר לחתוך עצים גדולים למדי בעזרת מסור גמיש וקל לאחסן אותו.


ערכה רפואית בסיסית



מה שאתם כוללים בערכה תלוי בכישרונכם להשתמש בה. ארזו תרופות באריזות אטומות לאוויר עם צמר גפן בפנים כדי למנוע שקשוק. הפריטים הבאים מכסים את רוב סוגי החולי:


משככי כאבים

משככים כאבים קלים ובינוניים. קודאין פוספט מצוין לכאבי שיניים, אוזניים וראש. מינון לפי התוויה רפואית או עלון יצרן: טבלייה אחת כל שש שעות, יכול לגרום לעצירות כתופעת לוואי, ולכן יעיל גם במקרים של שלשול. אסור בשימוש לילדים, אסטמטיים ואנשים עם מחלות כבד.

לבעיות מעיים
לטיפול בשלשול חמור וכרוני. אימודיום היא תרופה מצוינת. מינון לפי התוויה רפואית או עלון יצרן: בתחילה שתי כמוסות, לאחר מכן כמוסה בכל מקרה של שלשול. לשול סכן חיים במקרה של מצבי השרדות.


אנטיביוטיקה
לזיהומים כלליים. בטטראציקלין (Tetracycline)יכולים להשתמש גם אנשים הרגישים לפניצילין. מינון לפי התוויה רפואית או עלון יצרן: טבלייה אחת של 250 מיליגרם, ארבע פעמים ביום, למשך חמישה או שבעה ימים. נשאו אתכם תמיד את כמות המספיקה לשבעה ימים. כשאתם לוקחים אנטיביוטיקה הימנעו משתיית חלב, טבליות סידן וברזל או כל תרופה אחרת המכילה אלומיניום הידרוקסיד. לקיחת תרופות ללא יעוץ רופא הינה מסוכנת ועל אחריותו של הנוטל התרופה ללא מרשם.


אנטיהיסטמינים
עבור אלרגיות ועקיצות חרקים (יכול לעזור גם במקרים של תופעות לוואי חמורות לתרופה אחרת). בנדריל או דומה. ישנוניות היא תופעת לוואי של אנטיהיסטמינים כך שהם שימושיים גם ככדורי שינה. מינון לפי התוויה רפואית או עלון יצרן אל תעברו על המינון המומלץ, אל תצרכו אותם עם אלכוהול. לקיחת תרופות ללא יעוץ רופא הינה מסוכנת ועל אחריותו של הנוטל התרופה ללא מרשם.


טבליות לטיהור מים
לשימוש במקומות בהם המים חשודים כמזוהמים ואינכם יכולים להרתיחם. עקבו אחר הוראות היצרנים. מינון לפי התוויה רפואית או עלון יצרן. ניתן להשתמש בגבישי יוד בבקבוקון זכוכית.


טבליות נגד מלריה
חיוניות באזורים עם מלריה. מינון לפי התוויה רפואית או עלון יצרן. ישנם סוגים בהם המינון הוא טבלית אחת לחודש. לקיחת תרופות ללא יעוץ רופא הינה מסוכנת ועל אחריותו של הנוטל התרופה ללא מרשם.


פוטסיום פרמנגאנט
מדובר בתרכובת מלח אשלגן יוני – אנטי זיהומי ומחטאת. הוסיפו למים וערבבו עד לצבע ורוד מבריק כדי להפוך אותם סטריליים, ועד ורוד עמוק יותר כדי להשתמש בהם כמחטאים אנטיספטיים ולאדום בוהק כדי לטפל בזיהומים פטרייתיים. מינון לפי התוויה רפואית או עלון יצרן.


להבים רפואיים (סקלפל) או סכין גילוח
לפחות שני סקלפלים בגדלים שונים (גדול/בינוני). תוכלו להתאים להם ידית מעץ אם תצטרכו. אפשר לקח ידית מקורית ולקצר אותה שתכנס לקופסא. לחילופין אפשר להשתמש בסכין גילוח מהדור הישן. סקלפל עדיף.


פרפריות
בא מוכן ומשמש להחזקת שני קצות הפצע ביחד.


פלסטרים
בגדלים שונים, עדיף חסינים למים, לשמירה על ניקיון שריטות וחתכים שטחיים. אפשר לחתוך אותם ולהשתמש בהם כפרפריות (בקורסים ההישרדות המתקדמים נלמד תפירת חתכים).


קונדום (או בלון)
משמש כשק למים – יכול לשאת 1 ליטר מים לערך. קל למלא אותו ממקור שיש בו שפע של מים ולחץ מים כלשהו, כמו מפל, ניתן לסנן דרך גרב ולחטא בטבליות חיטוי או ביוד.


פריטים נוספים
בערכה פריטים רבים ושימושים, להם שימוש כפריטים להכנת מלכודות, כגון מיתר מצנח, סיכות ביטחון (מלכודות ועוד), נייר אלומיניום לבישול בידוד ומיגון, ועוד רבים אחרים, כולם יכולים להציל את חייכם.

ערכת המקסי

ערכת המקסי כוללת למעשה תיק או פאוץ' גדול להשרדות. היא ערכה המכילה פריטים רבים, חלקם אתם תוסיפו בעצמכם. הערכה כמובן כוללת ערכת מיני אחת או יותר לפי מספר האנשים שנוסעים עמכם.
אנחנו נקפיד לקחת את הערכה במכונית, בסירה או בכלי טיס, אל תארזו את כל הציוד שלכם בנפרד. בנוסף ארגנו לעצמכם פאוץ' השרדות שיכלול את כל הפריטים המומלצים, גדול מכדי לסחוב אותו בכיסכם כמו ערכת המיני, אך ממוקם כך שניתן להגיע אליו בקלות במצב חירום. אם אתם צועדים החזיקו את הפאוץ' מחוץ לתרמיל, נישאו אותו על חגורתכם או צמוד אליכם. הוא צריך להכיל דלק, מזון, שקית השרדות וערכת איתות, שכולם ארוזים בתוך מסטינג (קערית פח מרובעת עם ידית) המגנה על הפריטים וגם משמשת ככלי בישול. אם מתחשק לכם תבשיל (כדאי לקחת מרק עוף פריט חשוב ביותר) או חטיף, הם ימצאו שם ובמצב חירום יעניקו לכם גיבוי התחלתי ויסייעו להישרדותכם. יש למלא חסרים ולהחליף בחדש כל פריט אותו אתם צורכים.

image009
פאוץ'
הפאוץ' או התיק חייב להיות עשוי מאריג אטום למים וגדול מספיק כדי להכיל מסטינג (כלי פח מרובע). הוא חייב להיסגר ע"י סוגר בעל סגירה חיצונית המונח על אריג התיק ומחבר בין המכסה לגוף הפאוץ' ולולאת חיבור חזקה שתחזיק אותו על החגורה. זכרו, הפאוץ' מכיל גפרורים, דלק מוצק (פחם, עץ, גחלים, טבליות הצתה עם פטרוליום וכו') וזיקוקים – כולם מצילי חיים ומצריכים טיפול זהיר.
מסטינג
מדובר בכלי פח/אלומיניום עגול או מרובע + ידית. עשוי בדרך כלל מאלומיניום, חומר קל וחזק. כלי בישול מצוין ומגן על הפריטים הארוזים בתוכו לכן מומלץ בכל טיול לקחת אותו כמו גם מימיה מאותו חומר.
דלק לבערה
כדאי שתחזיקו ברשותכם טבליות הצתה במארז המקורי שלהן, השתמשו כל פעם בטבלית אחת, כאשר תתקלו בקשיים בהבערת אש מעצים. הטבליות הן מציתות אש מעולות. המארז שלהן נפרס ויכול לשמש ככיריים ניידים וכמאחז לחומר בעירה.
פנס
ארזו פנס קטן דמוי עפרון שתופס מעט מקום. שמרו את הסוללות בתוכו, אך היפכו את המגעים, כך שאם הכפתור ילחץ או יעבור למצב ON, הסוללות לא יגמרו. פנסים חדשניים רבים משתמשים ב- LED (דיודה פולטת אור) כמקור אור ולא בנורות קונבנציונליות. דבר החוסך כוח סוללה ויכול להאיר, בממוצע, שבועיים ללא הפסקה.
זיקוקים/ נורים
זיקוקים לאיתות, חשובים במיוחד באזורים מיוערים. שאו עמכם מיני זיקוקים בירוק ואדום ואקדח משגר (discharger) שלא יעלה בגודלו על עט נובע. הזיקוקים דליקים ולכן ארזו אותם בזהירות. להפעלה, פשוט הבריגו את האקדח על הזיקוק. כוונו את הזיקוק מעלה רחוק מגופכם ככל האפשר. לחצו על ההדק כדי לשגר.

דגל איתות: Marker panel
מדובר על פיסה או סרט של אריג זרחני בגודל של 0.3* 2 מטר (30 ס"מ * 2 מטר) משמש למשיכת תשומת לב במצבי חירום (קורס מתקדם של איתותים וחילוץ). איתות בפיסת בד אחת משמעותו דרישה לפינוי מיידי. צרו איתותים אחרים עם פיסות הבד השונות בידיי החברים בקבוצתכם. ארזו כך שהבד ימנע משאר הפריטים בפאוץ' לשקשק. שמיכה תרמית כסופה היא אידיאלית לשימוש זה.
גפרורים
ארזו כמות גדולה ככל האפשר במיכל אטום למים, אף פעם אין מספיק גפרורים. חיכוך של הגפרורים בינם לבין עצמם עלול להדליקם אם אינם גפרורי בטיחות – ארזו בזהירות.
ערכת קפה
אין כמו משקה חם לשיקום המורל. ארזו תה בתפזורת, שקיקי חלב וסוכר.

תה משכך צמא – קפה מגביר אותו!

 

 

מזון
שומן הוא מרכיב המזון הקשה ביותר להשגה כאשר מתקיימים על פרי האדמה. הקלוריות הרבות בשומן מעניקות לו מקום בערכה שלכם – שפורפרות של חמאה, שומן חיות (חזיר למשל) או גהי (חמאה הודית מזוקקת) הם מקורות מזון מזינים ומחזקים, למרות שטעמם אינו מלהיב. שוקולד הוא מזון מצוין, אך הוא לא נשמר טוב ואינו מתמודד היטב עם חם שגורם לו להחמיץ ולנזול – בדקו אותו בקביעות. מלח חייב להיות לכם – ועדיף שתיקחו אבקת אלקטרוליטים המכילה ויטמינים, מלח ומינרלים שונים שהגוף זקוק להם.
מרק עוף וטבסקו הינם פריטים מומלצים. מרק עוף ייתן לכל מים דלוחים או בשר בעל טעם גרוע טעם מצויין, טבסקו ימסך גם הוא טעמים שונים ויש לו גם סגולות רפואיות (יכול להציל מהתקף לב).
שק השרדות
שק גדול מניילון בערך בגודל 200*60 ס"מ מציל חיים במזג אוויר קר. במצב חירום היכנסו לתוכו כדי להפחית את בריחת החום. למרות שיהיה לכם רטוב בגלל התעבות אדים יהיה לכם חם. עדיף להשיג שק מבודד חום מאריג מחזיר אור שישאיר אתכם חמים ויפתו את בעיית הרטיבות. צינור ניילון יכול לשמש כאוהל צינור Tube Tent.
יומן השרדות
נהלו רישום של כל האירועים. אל תסמכו על זיכרונכם. תעדו תגליות ומשאבים, מה עובד ומה לא. יומן יהווה מקור מידע חשוב וכתיבתו תעזור לכם לשמור על מורל גבוה.

חלוקה של פריטים לפי מטרתם

מקלט או חום
  • שמיכת חלל/השרדות (Mylar מצופה) לשמירה על חום הגוף
  • פונצ'ו קל משקל להגנה מפני רוח וגשם
  • אוהל מסוג "צינור" העשוי מניילון
  • ברזנט טבעות (ניילון או פוליאסטר)
  • מוט מתכת להדלקת אש או קוביית מגנזיום ("Fire steel", "בר מגנזיום").
  • גפרורים עמידים במים

כדורי כותנה או פדי גזה מכותנה או טמפונים (ללא מוליך) המרוחים בווזלין נפט/פטרוליום וכן צמר פלדה 4444 (יכולים להיות מאוחסנים בתוך מיכל של סרט צילום ישן 35 מ"מ או כלי אטום אחר).

בריאות ועזרה ראשונה

ערכת עזרה ראשונה תכלול:

  • תחבושות
  • תחבושות מעוקרות ופדי גזה
  • נייר דבק מסוג מיקרו פור או דבק רפואי לתחבושות
  • מלקטת/פינצטה
  • אזמל מנתחים או ערכת ניתוח שדה
  • רפידות אלכוהול או פד חיטוי דומה
  • כפפות לטקס או ללא לטקס
  • אספקה של 30 יום של תרופות מרשם אישי
  • אנטיביוטיקה בקרם
  • אפינפרין ואנטיהיסטמינים לטיפול בתגובות אלרגיות, בעיקר עקיצות חרקים
  • אלכוהול לחיטוי וחומר מסוג יוד פולידין
  • סט לתפירה כולל חוט ומחט לתפירת פצעים
  • טבליות (עבור שלשול או זיהום) מסוג ox tetracycline
  • אספירין/ היברופן
  • זוג נוסף של משקפיים או עדשות מגע למשתמשים
  • קרם הגנה (ובמידת הצורך, מעל 30 SPF)
  • 100% משקפי שמש UV המגן ("UV 400") (מגן על העיניים מפני קרינת UV המזיקות. משקפיים מקוטב אינם בהכרח UV המגן, אך הסיוע במבט בלבד).
  • מים במיכלים חתומים לאזורים יבשים או טבליות לטיהור מים באזורים בהם המים זמינים אבל יכולים להיות מזוהם (ידוע כי כמעט כל מקור מים בטבע עלול לשאת פרזיטים וחיידקים).
  • מיכל מתכת להרתיח מים ומערכת טיהור מים.
  • נייר אלומיניום Heavy Duty לשימושים רבים, שימושי לבישול, הפקת מים וזיקוק/עיבוי. בטח עוד קיבול לאיסוף מעובה.
  • מזון משומר/מנות קרב/ארוחות מוכנות (MRE), או באר/חטיף אנרגיה של כ-2400 קלוריות לכל באר. לקחת בחשבון אחד לכל יום שהייה.
  • ציוד דייג (חוט דייג, קרסי דיג, פיתיונות דמה, סביבלים, משקולות לחיצה)
  • סנייר, Snare תיל
  • רשת עגולה (לדייג חירום)
מזון ומים
  • מים במיכלים חתומים לאזורים יבשים או טבליות לטיהור מים באזורים בהם המים זמינים אבל יכולים להיות מזוהם (ידוע כי כמעט כל מקור מים בטבע עלול לשאת פרזיטים וחיידקים).
  • מיכל מתכת להרתיח מים ומערכת טיהור מים.
  • נייר אלומיניום Heavy Duty לשימושים רבים, שימושי לבישול, הפקת מים וזיקוק/עיבוי. בטח עוד קיבול לאיסוף מעובה.
  • מזון משומר/מנות קרב/ארוחות מוכנות (MRE), או באר/חטיף אנרגיה של כ-2400 קלוריות לכל באר. לקחת בחשבון אחד לכל יום שהייה.
  • ציוד דייג (חוט דייג, קרסי דיג, פיתיונות דמה, סביבלים, משקולות לחיצה)
  • סנייר, Snare תיל
  • רשת עגולה לדייג חירום
אותות, ניווט והפניה

 

  • משרוקית.
  • מראת איתות.
  • פנס בעוצמה גבוהה רצוי LED האור (על דינמו או סוללות, במקרה זה יש לשאת סוללה נוספת),
  • זיקוק - שלוש זיקוקים במשולש הם אות מצוקה הבינלאומי
  • מס' יחידות סטיקלייט - כתום או ירקרק לסימון מיקום עבור המצילים
  • עט/עיפרון ונייר לרישום הערות המצילים על כיוון הנסיעה
  • מצפן נוזלי או רגיל,
  • שביל מפות/תרשימים (אם המיקום ידוע מראש).
  • מנות חירום עם תכולת קלוריות גבוהה ו / או MRE
  • ערכת דיג
  • כלי לאיסוף מים (בדרך כלל מיכל יעודי עם צינור לאיסוף מי גשמים)
  • ערכת התפלה למי ים (דיסטילר)
  • מים לשתיה (בדרך כלל 3 ליטר לאדם)

 

פריטים נוספים
  • חוט חזק ומחט חייטים לתיקון בגדים וציוד
  • שקיות אשפה מסוג טוב
  • שקיות "זיפ לוק"
  • חוט מצנח (פארא-קורד) מהסוג הטוב (7 גידים)
  • קרדום עם נדן
  • נרות רגילים לשימושים של חימום, מקור אור, איתות
  • AM/FM/ מזג אויר / מקלט רדיו Shortwave

ערכות צבאיות

ערכות השרדות טייסים צבאיים הם לעתים קרובות שונה בהתאם לסביבה של פעולות:
באזורים מדבריים, ערכות השרדות אלה יכילו מים, קרם הגנה, וכן פריטים נוספים כגון כובע עם הגנה על העורף/בנדנה, מצפן, משרוקית, ציוד רפואי, חומר דליק, גפרורים.
באזורים טרופיים, ערכת השרדות תכיל רשת לכיסוי הפנים והראש מיתושים וחרקים נוספים, קרם דוחה חרקים, קרם אנטי פטרייתי, מצ'טה או סכין השרדות גדולה (להב מעל 30 ס"מ), טבליות לטיהור מים, אבקת טאלק/פוניגמון לרגלים, גפרורים עמידים במים , פלינט/מקל להצתת אש, מצפן, מסור כבל/שרשרת, שמיכת השרדות לשטח, ציוד רפואה (פדי גזה, תחבושת אלסטית תחבושת, משחות חיטוי, טבליות נגד מלריה, טבליות אנטיביוטיות נגד זיהום, תחבושות, סט כירורגי, סרט דבק רפואי וכו'), טבליות מלח, ערכת דיג, חוטי מלכודת/סנייר, גרביים נוספות (חוב מאוד), נר, ראי איתות, פצצות תאורה, ערכת תפירה, סיכות ביטחון, מגנזיום להצתה, כירת שטח עם טבליות דלק, סרט דבק עדה (דק-טייפ), משרוקית, וגם מנות קרב (קרויות גם MRE).
באזורים הארקטיים או האלפינים, ערכות השרדות תכלול התייחסות לנזק האוויר הקר ותכלול בגדים נוספים (כובעים וכפפות חורף), שקי שינה טובים, מחממי יד כימיים, מנות MRE, משקפי שמש/ משקפי שלג, נעלי שלג, את חפירה מתקפל, חוט מלכודת לצייד חיות קטנות/סנייר, מחבת, כיריים וטבליות דבק, התנור דלק המחנה, שמיכה שטח, גפרורים, משרוקית, מצפן, ההצתה, ציוד רפואי, שביתה צור, חוט ראה, גרביים תוספת אוהל המיועד לשימוש הארקטי.
למי שטסים מעל גופים גדולים של מים, ערכת השרדות תכלול פריטים נוספים כגון אפודי ציפה, רשתות דיג, ציוד דיג, סימון צבע ניאון לים, אקדח זיקוקים ומחסניות (ואולי אקדח ותחמושת נותב), רדיו השרדות (למשל, AN/PRC-90), סמן אור מצוקה, מערכת להתפלת מי ים, ערכת תיקון לרפסודת ההצלה, משוטים, דלי לפינוי מים וספוג, קרם הגנה, ציוד רפואי, משרוקית, מצפן, וכובע עם הגנה על העורף.
צבאות שונים כולל צבא ארצות הברית משתמש במספר ערכות השרדות בסיסיות, בעיקר עבור טייסים. על מושבי המפלט ל מטוסים ישנן ערכות השרדות כך גם באפודת ההשרדות (SRU-21P) וכך גם במטוס עצמו.