קריסים ונפחיות שונות בעולם, מתוך ההרצאה שהייתה במפגש העמותה

logo wide

×
 x 

0
סל הקניות
0

סכין הקריס

מערכת סכינים למבינים וענבל רברבי

הקריס הוא סכין מפורסם בגין הלהב הגלי והייחודי שלו, למרות שקיימים קריסים רבים בעלי להבים ישר. הקריס נחשב נשק רוחני, כאשר יש לכאורה לקריס מהות או נוכחות, וישנם להבים שמייחסים להם מזל טוב ואחרים בעלי מזל רע.

מקור המילה קריס נגזר בשפת יאווה מהמילה (ngiris) שפירושה: טריז, לדקור או לפלח או רסיס.   לעיתים קרובות נעשה שימוש במילה KRIS במערב כאשר המקומיים משתמשים במילה KERIS. שני יוצאים מן הכלל הם בפיליפינים ווב תאילנד שם הוא מבוטא אחרת.

ההיסטוריה של הקריס נלמדת באמצעות לימוד של גילופים על לוחות שנמצאו בדרום מזרח אסיה. האמונה הרווחת על ידי הארכיאולוגים היא כי האבטיפוס של הקריס המוקדם ניתן לייחס לדונג בן וייטנאם בסביבות 300 לפני הספירה. משם, הובא התכנון על ידי מהגרים אסיאתיים אשר עשו את דרכם לתוך חצי האי המלאי לפני מאות שנים. תאוריה נוספת היא כי הקריס היה מבוסס על פגיונות הודיים דווקא.

 

הקריסים נלבשו על הבגד על בסיס יום-יומי, במיוחד בזמן נסיעה כי זה עשוי להיות נחוץ לצורך הגנה עצמית. הלהבים הועברו בירושה הועברו דרך דורות רצופים ונלבשו בעת אירועים מיוחדים כמו חתונות. גברים בדרך כלל לבשו רק קרחס אחד קריס אבל האדמירל חכה Tuah המפורסם, לבש אחד ראוך וחד קצר. נשים הורשו גם לחגור סילת , שהוא קריס קטן יותר משל הגברים.kriskompr

את הקריס ניתן למצוא בכמה מקומות בעולם, בעיקר באינדונזיה ובפיליפינים, כאשר הקריס הפיליפיני ארוך יותר לרוב. באינדונזיה, שהיא המדינה המוסלמית הגדולה בעולם ובה מפוזרים הרי געש רבים, באי ג'אווה, הקריסים נפוצים מאוד וניתן לרכוש את הקריסים הללו במחירים זולים. באינדונזיה התרבות עשירה מאוד במלאכות יד וכחלק מכך נכללים גם הקריסים. ישנו באי ג'אווה אדם שעושה קריסים בסולו, בתנאי עבודה פרימיטיבים מאוד, ובכל זאת - התוצר מרשים. כיום הקריס הוא בעיקר כלי פולחני, אך לעומת זאת, בעבר שימש הקריס כפיגיון.

ישנו שוני משמעותי בין קריסים שונים, זאת בין השאר משום שסגנון הנדן של הקריס מסמל מאיזה כפר הגיע בעל הקריס ומה הסטטוס החברתי שלו .

הכנת הקריס הטקסי נעשית על ידי שיכוב של מספר סוגי פלדות, קיפול הפלדה (נעשה בזוגות) ופיצול כתוצאה מחיתוך עם איזמל. לאחר מכן מגיע שלב הגילוף. ישנו קו בתצורת נחש לאורך השדרה של הסכין, דבר המחזק מבנית את הלהב ומעניק לו ערך סימבולי. ישנה סילווטה מקרטון הנותנת את צורת הנדן. על ידי גילוף ושיוף בסופו של דבר נוצר התוצר. 
גודל קריס ממוצע נע בין כ-40 סנטימטרים (קריסים קטנים מאוד) לכ-70 סנטימטרים. עלות קריס בגודל "רגיל" (כ-70 סנטימטרים) תהיה בין כ-400 שקלים למאות ואף אלפי דולרים, תלוי בטיב הקריס, במוצאו ובייחוד שלו. אם יצא לכם להיות באי ג'אווה באינדונזיה תוכלו למצוא שם קריסים במחירים לא רעים בכלל, וגם באזורים אחרים באינדונזיה, לא תוכלו לפסוח על הקריסים הרבים.

בפיליפינים גם תוכלו לרכוש קריס במחיר סביר ביותר. ניתן לשים לב כי יש שוני בין הקריסים האינדונזיים לקריסים הפיליפינים ואף בתוך הארצות הללו, כאמור, יש שוני בין קריס לקריס. בישארל, תוכלו לרכוש קריסים מאספנים בלבד, וכאן כמובן יותר יקר מלקנות מהמקור אבל מעט יותר נגיש...