איסוף סכינים - תחביב ממכר!

logo wide

×
 x 

0
סל הקניות
0

איסוף סכינים

איסוף סכינים זה לוהט!

האם זה בשבילך, ומה אתה צריך כדי לבנות אוסף בעל-ערך.

האם אתה סוג האדם שזוכר את האולר המיוחד שאביך נתן לך? היית רק בן 12, ובדיוק השלמת את קורס ההישרדות במתנ"ס, או את הטיול בצופים. החיים היו טובים!

האם אתה עדיין מחזיק את האולר במגירת השידה שלך? האם אתה מוציא אותו, רק כדי להרגיש את התחושה שלו, מדי פעם? אם כן, אתה לא לבד. זו בדיוק הדרך שבה אוספי סכינים רבים התחילו, באיסוף משהו שהם אוהבים ומעריכים.

האם אתה יודע אילו סכינים לאסוף? תוכל לאסוף סכינים סדרתיות שיוצרו במפעל מיצרן מוכר, סכינים בעבודת יד של אמן כזה או אחר, אולרים (מתקפלים), סכינים בעלות להב קבוע, סכינים עתיקות עם ערך היסטורי או אתני, סכיני אמנות, חרבות מתקופות היסטוריות מסויימות, סכינים של יצרן אחד בלבד, וכן הלאה.

אם תבחר לאסוף סכינים מותאמות אישית (קאסטום) המיוצרות על ידי יצרן מסויים, יהיה זה רעיון טוב לפתח מערכת יחסי עבודה איתו (או איתה)!

תוכל להזמין סכינים מותאמות אישית שהוכנו עבורך, אישית. ודאי תעריך את תשומת הלב לפרטים שיצרן סכינים טוב יעניק לסכינים שלך, והוא יעריך את העסקים החוזרים.

עם זאת, ישנם מספר דברים הנותרים קבועים באיסוף סכינים:

  1. רכוש מה שאתה אוהב. אל תדאג בנוגע למכירה מחדש. ערכן של הסכינים עשוי לעלות ולצנוח, בדומה לכל פריט אחר, וייתכן כי הסכין תהיה בבעלותך זמן רב.
  2. חפש אחר איכות. כיצד תוכל להבחין בסכין איכותית? בדוק את הדברים הבאים בסכין המדוברת.

כך כדאי לבחון -

בסכינים מתקפלות:  

בחן את הסכין. האם היא מוגמרת, מבפנים ומבחוץ? (גימור המכונה "פיט-אנד-פיניש").

נענע אותה ואת חיבור הלהב לידית – האם היא חסונה? בסכינים מסוימות, תוכל לצפות למידה קטנה של מקום למשחק, אך עליך לוודא מאילו סוגים של מנגנונים היא עשויה להיות מורכבת.

האם היא נפתחת ונסגרת בצורה חלקה?

האם הלהב נותר סגור בעת שימוש רגיל? (ענין בטיחותי|)

בחן את הלהב המלוטש.

בחן את הקצוות החדים ואת הגימור של חריצי הברגים.

האם הלהב נקי, האם הוא נטול שמן?

סכינים בעלות להב קבוע:

האם מגן ההחלקה (גארד) מתאים לניצב?

האם הסכין מאוזנת?

חפש אחר פגמים בפלדה. גימור משופשף ביד צריך להראות כמו סדרה המשכית של קווים, ולא כמו סימני מברשת מטושטשים.

החומרים – האם הם משתלבים יחד היטב?

יחס הלהב לניצב – האם גודל הלהב פרופורציונאלי לגודל הניצב?

טיפול חום לניצב – זה התחום שבו המוניטין של היצרן משחק תפקיד. תלמד עוד בנוגע לכך כאשר תלמד עוד בנוגע ליצרנים השונים. טיפול חום הוא הטיפול שמעניק ללהב את עוצמתו.

היכן ניתן למצוא סכינים לאיסוף?

לכלים משומשים, בקר במכירות חצר וחיסולים, במכירות פומביות ובשווקי הפשפשים המקומיים שלך. לעתים קרובות, לאנשים יש סכינים ישנות השוכבות בקופסה המלאה, ובכן, בעוד סכינים ישנות. רובן מתאימות למטבח, אך אנשים רבים אינם מודעים לערך הסכינים.

מכירות נדל"ן ומכירות פומביות הן מקור טוב – תגיע מוקדם כדי שתוכל לפשפש בין הדברים. המקום הטוב ביותר לרכוש בו סכינים הן תערוכות סכינים או רובים. בדוק בפייסבוק, יש תערוכות שלנו ושל יצרני קאסטום.

בתערוכות אלה תוכל לפגוש את היצרנים, האספנים, הספקים, נציגי המפעלים, ספקי הספרים, וכל אדם אחר המקושר לעולם הסכינים. בחו"ל, באירופה או ארה"ב, הכן את הנסיעה, למשל במגזין BLADE או באינטרנט, ניתן לעיין במדור "לוח זמני התערוכות". יש להם רשימה מוצלחת של תערוכות סכינים השונות, המסודרת על פי תאריך, ומפורטים בה המיקום ופרטי הקשר לכל תערוכה אם אתה מבקר, לעתים קרובות, בתערוכות הרובים המקומיות יוצג "שולחן סכינים". בארה"ב אם תבקר בתערוכת סכינים, זכור לבדוק את חוקיהן של המדינות דרכן אתה עשוי לעבור. תוכל לעבור על החוק, ללא כוונה, כאשר תשנע את "פריטי האספנות" שלך, כך למשל בניו יורק על כל חמשת המחוזות, אסור ללכת עם סכין על הכיס – קליפ און, זו עברה חמורה.

הזהר, בדומה לכל תחביב אחר, איסוף סכינים עשוי להפוך לממכר! בדוק מספר רשימות תפוצה ואתרי אינטרנט העוסקים באיסוף סכינים, אם אינך מאמין לי!

בסכינים למבינים כמובן, ישנן סכינים חדשות מייצרנים מפורסמים במחירים השווים לכל נפש.

איסוף סכינים: התחלה

רוצה ללמוד עוד על ערכי הסכינים או על ההיסטוריה של הסכינים?

איסוף סכינים הוא אחד מהתחביבים המתפתחים במהירות הרבה ביותר בעולם במיוחד בארצות הברית ובאירופה, אל גם בישראל ישנה קהילה הולכת וגדלה. הוא מספק הנאה, והוא גם מהווה השקעה עתידית מצויינת. ערכו של אוסף המורכב בזהירות של סכינים נבחרים ימשיך לגדול, שנה אחר שנה. הדרישה עבור סכינים עתיקות היא מציאות ברורה.

ארבעת הקבוצות העיקריות בהן רוב אספני הסכינים מתמחים הן:

  • ·דגמים
  • ·חומרי הניצב
  • ·שמות מותג
  • ·מוצרים מיוחדים

איסוף סכינים הוא תחביב אישי מאוד, במסגרתו כל אדם יכול לבחור את ההתמחות שלו או שלה. ישנם אספני סכינים המחפשים דגמים מסויימים (כגון סכיני ציד, whittlers, canoes, muskrat, peanuts, סכיני ציד מתקפלות וכדומה). חלקם אוספים חומרי ניצב מסויימים (כגון אייל, אם הפנינה, חומר צהוב, שחור קשה, עצם ירוקה, ציבית וכדומה). רבים אוספים מותגים מסויימים (כגון Case, Spyderco, Condor, Remington, Winchester, Fight'n Rooster, IXL, Queen, Bruning, Fox וכדומה). אחרים אוספים ריקועי להבים מסויימים (כגון Case Tested, Case XX, Old Remington, New Remington וכדומה). יש האוספים מוצרים מיוחדים (כגון מוצרים פרסומיים, מזכרות וכדומה). ללא תלות בתשוקותיך בנוגע להתמחות, תמיד תוכל למצוא קונים, מוכרים וסוחרים, בכל תערוכת סכינים וברוב תערוכות הרובים והסכינים.

הסכין הנחשקת ביותר, בכל מותג או דגם, היא סכין במצב "מינט" (Mint).

ככלל, סכינים משומשות מכניסות כ25-70% מההכנסות עבור סכינים במצב מינט. בדרך כלל, תוכל לרכוש סכין במצב מצויין, עבור 50-70% בלבד מהסכום אותו תשלם עבור סכין במצב מינט.

לפני עשר עד חמש עשרה שנים, כל מומחי הסכינים טענו כי "יש לרכוש אך ורק סכינים במצב מינט". ובכן, כאשר מדובר בסכינים ישנות יותר (1945 או מוקדם יותר), אם תרצה לרכוש רק סכינים במצב מינט, תאלץ לוותר על סכינים מצויינות רבות. במידת האפשר, אסוף רק סכינים מצוינות או טובות יותר. לסכינים משומשות עשוי להיות ערך משמעותי. אך עבור השקעה בטוחה, נחשק יותר לאסוף רק סכינים במצב מצויין או מינט.

זכור לטפל בצורה מעולה באוסף שלך, כיוון שאתה מהווה אוצר, למשך שנות חייך, על מנת שהדורות הבאים יוכלו להינות ממנו. לחות וטביעות אצבעות הן הנבלים העיקריים מהם יש להמנע, הם גורמים לחלודה והרס המוצרים. בדוק את האוסף שלך באופן תקופתי, ושמור על הסכינים שלך במקום יבש. התאמץ באופן קבוע לנגב את הסכינים שלך בשמן נטרלי (שמן סיליקון למשל), לפחות פעם בחודש. האוסף שלך יכול לאבד מערכו במהירות רבה אם תאפשר למצבם של הסכינים שלך להתדרדר בשל טיפול ותחזוקה לקויים.

הדרך הטובה ביותר ללמוד על סכינים היא לבקר בתערוכות סכינים רבות ככל האפשר. רוב הסוחרים והאספנים סבלנים מאוד בנוגע להסברת הסוגים השונים והדקויות ההופכות סכינים מסויימות לנדירות יותר מאחרות. ככל שתבחן יותר סכינים, כך תכיר אותן טוב יותר. אם אתה רק מתחיל, הקדש זמן להסתכל ולדבר במקום לקנות. מלבד תערוכות סכינים, דרך הלימוד הטובה ביותר היא קריאה של ספרים בנוגע לסכינים ולהיסטוריה של סכינים, מחירונים של סכינים ומגזינים בנוגע לסכינים.

אל תתחיל בתקווה לאסוף כל סכין שאי פעם יוצרה על ידי יצרן מסויים, כיוון שזה יהיה כמעט בלתי אפשרי. לדוגמה, Remington ייצרה יותר מ1,300 דגמים. הגדר את מטרותיך ברמה ריאלית, כגון: דגם מסויים אחד, סוג ניצב מסויים, או ריקוע להבים מסויים. יהיה קל יותר למכור אוסף בעל נושא או כיוון מאשר אוסף המהווה גיבוב של הכל.

מעל לכל, כאשר אתה מגיע לנקודה שבה אתה רוכש סכינים בעלות של מאות דולרים או יותר, וודא כי אתה רוכש רק מסוחר בעל מוניטין המסוגל להבטיח את האותנטיות של הסכין. היזהר מ"עסקאות טובות מדי" (אותן ניתן למצוא באיביי - Ebay), כי רוב הסיכויים שמדובר בסכינים מזויפות שלהן איך ערך אספני כלל.

בדומה לכל תחביב אחר, תמיד יהיו אנשים חסרי מצפון שינסו להרוויח דולר מהיר בכל דרך שבה יוכלו. זיופים רבים הם טובים, ורק מומחה יוכל להבחין בהם. בפשטות, היה זהיר ככל האפשר ונסה להכיר את שיטות ופרטי הייצור.

בכל מקרה, התנסה בפועל בתערוכת סכינים. התבונן; שאל שאלות; קרא ספרים ומאמרים; התחל בקטן; הפוך לאספן סכינים, והצטרף לאלפים הנהנים מהתחביב הנהדר הזה. חפש מועדון אספנות סכינים מקומי או מחוזי הקרוב אליך, ובקר בו על מנת להכיר אספנים אחרים שיתמכו ברעיונות אלו.