מבוא להיכרות עם משחזות

logo wide

×
 x 

0
סל הקניות
0

מי שמבין משתמש אך ורק בסכין איכותית במיוחד, בין אם מדובר בשף מומחה (או בשלן חובב), בין אם מדובר בחקלאי, בין אם מדובר בחובבי אתגרי הישרדות ובעצם כל מי שזקוק לסכין לצורך כזה או אחר ישדרג משמעותית את איכות חייו אם יבחר בסכין משובחת באמת. היתרונות של סכין שכזו מצדיקים השקעה בה, גם אם ניתן למצוא סכינים זולות, ועוד יודעים בעלי הסכינים שכדאי להשקיע גם בהשחזתן, כך שאפשר יהיה להשתמש בהן ולהפיק מהן את מלוא התועלת האפשרית גם לטווח הארוך.

 

הצורך בהשחזה נובע מכך שבכל פעולת חיתוך, הלהב של הסכין נמעכת. אמנם במידה מזערית, אבל האפקט המצטבר עלול לקמט את המתכת ולהפוך את הסכין לפחות חדה, ועל כן נדרשת - בתדירות של בין אחת לכמה חודשים לבין אחת לשנה-שנתיים, בהתאם לאינטנסיביות השימוש בסכין - השחזה.

 

מוט או אבן, השחזה ביתית או השחזה מקצועית?

סוג אחד של משחזת הוא מוט, שנקרא גם שטול. חשוב להדגיש שנדרשת מיומנות של ממש כדי להשחיז סכינים עם השטול, שכן פעולה לא מדויקת עלולה להזיק לסכין. באופן טבעי ישנו מגוון רחב של מוטות השחזה - בגדלים שונים, עשויים מחומרים שונים ועוד בחירה היא בין מוט השחזה אובלי שמתאים לשימוש מקצועי לבין מוט השחזה עגול שמתאים יותר להשחזה ביתית.

 

סוג אחר של משחזת הוא אבן. גם אבני השחזה מגיעות במגוון רחב של דגמים, שנמדדים עפ"י כמות הגרגרים בסנטינטר מרובע. אבן השחזה מתאימה בעיקר לסכינים עדינות או דקות.

 

הבחנה נוספת בין סוגי המשחזות הקיימות היא בין משחזת ביתית למשחזת מקצועית. משחיזי סכינים ביתיים מתאפיינים בקלות השימוש בהם ובדרך כלל כוללים שניים או 3 גלגלים בעלי תפקידים שונים (הכנתה של הלהב להשחזה, ההשחזה עצמה והגימור). הגלגלים עשויים מאבן יהלום או קרמיקה. השחזה ביתית טובה לתחזוקה שוטפת אבל אחרי מספר מסוים של השחזות ביתיות נדרשת כבר השחזה במשחזת מקצועית שמסוגלת ליצור להב חד במיוחד ודק ביותר.

 

אילו משחזות נוספות ישנן?

חשוב מאוד כמובן לא להתבלבל בין משחזות לסכינים לבין משחזת זווית, שנקראת גם דיסק חיתוך. כלי עבודה זה, ואגב האופציה הטובה ביותר היא משחזת מקיטה שמתאפיינת ברמת בטיחות גבוהה במיוחד, נועד לא להשחזתם של סכינים אלא לחיתוך מתכות, בטון וחומרים קשיחים אחרים. משחזת מקיטה בוחרים בהתאם לגודל הדיסק (האופציה הנפוצה ביותר היא 4.5 אינץ', וישנם גם דיסקים גדולים יותר של 7 אינץ' ו-9 אינץ'), והיא כוללת ציר שמסובב אופן באמצעות כוח שמגיע ממנוע חשמלי. האופן מסתובב במהירות רבה מאוד, בא במגע עם החומר שאותו רוצים לחתוך והחיכוך והחום מאפשרים חיתוך קל. מכנה משותף בין משחזת מקיטה למשחזות סכינים הוא החובה להקפיד על שימוש בהתאם להנחיות, כך שהפעולה הרצויה תתבצע בצורה המדויקת ביותר וכמובן הבטוחה ביותר.