השחזת סכינים

logo wide

×
 x 

0
סל הקניות
0

תהליך ההשחזה

טעויות נפוצות

הטעויות הנפוצות ביותר בהשחזת סכינים הן היעדר שליטה בזוויות החוד, חוסר יכולת ליצור חוד חדש, וסיום ההשחזה כאשר החוד מחוספס מדי. השיטות הבאות יתייחסו לכל אחת מהטעויות האלו:

אלו הכללים החשובים ביותר:

1) השתמשו בכוונת חוד על מנת לשלוט בזווית החוד,

2) השחיזו עד שיופיע גרד, ואז

3) לטשו או הבריקו את החוד עד להחלקה.

 

הוראות מסוימות מסבירות את תנועת ההשחזה כניסיון לגרד שכבה דקיקה או מדבקה מהאבן. זו עצה גרועה, כיוון שרוב האנשים לא יצליחו להחזיק זווית קבועה בצורה כזו. כל חוד שונה ידרוש מכם להחזיק את הלהב בזווית שונה בעת גירוד שכבה דקיקה. באופן אינסטינקטיבי, אתם מרימים את הלהב עד שאתם מרגישים את החוד. זה כמעט חוש שישי, הכולל חישה ושמיעה. אותו הדבר קורה כאשר אתם משחיזים באופן ידני. ככל שהלהב יהיה קהה יותר, כך תרימו אותו יותר לפני שתוכלו לחוש את החוד המתחכך באבן. לאורך הזמן, הפעולה הזו תיצור זוויות חוד גדולות יותר, והתוצאה תלך ותדרדר. אימון וכישרון יוכלו לסייע לכם להתגבר על הבעיה הזו, אך הדרך הבטוחה ביותר היא להשתמש בכוונת על מנת לשמור על זווית החוד.

אם לא תסירו מספיק מתכת כדי ליצור חוד חדש, אתם עלולים להשאיר אחריכם חלק מהחוד הקהה. הדרך הקלה ביותר להחליט האם הסרתם מספיק מתכת היא להשחיז עד שיופיע גרד. פלדה יוצרת גרד באופן טבעי כאשר שיפוע אחד מושחז עד שהוא פוגש שיפוע אחר. לאחר מכן, תוכלו להסיר את הגרד בתהליך ההברקה, והחוד שלכם יהיה חד לחלוטין.

שלב סופי של ליטוש והברקה יבטיח שהחוד שלכם יהיה מושלם.

השיטה הרגילה

 

על מנת לסיר במהירות את החוד הישן, התחילו עם אבן השחזה מהירה וגסה. אבני יהלום הן אבני ההשחזה הידנית המהירות ביותר, ואחריהן, במקום השני, נמצאות אבני המים היפניות. השלב הראשון מהווה את מרבית העבודה, והדרך הטובה ביותר להקל עליו היא להשתמש במשחזת חשמלית.

 

כוונו את הכוונת ובצעו משיכה אחת על האבן. בדקו את הזווית לעומת השיפוע הישן. אם דפוס ההשחזה החדש מופיע על החוד האחורי של השיפוע הישן, אתם מקטינים את הזווית. אם הוא מופיע על הקצה, הזווית גדלה. כאשר דפוס ההשחזה נמצא במרכז השיפוע, אתם משכפלים את הזווית המקורית. עד שתצברו ידע רב יותר, שמירה על הזווית המקורית תהיה האסטרטגיה הבטוחה ביותר.

** טוש שחור יסייע לכם לסמן את זווית הליטוש. בתמונה מופיעה מערכת עם כוונת מוט.

אם אתם לא יכולים לראות את דפוס הגירוד, נסו לצבוע את השיפוע הישן עם טוש שחור, ולאחר מכן משכו את הלהב על האבן פעם נוספת. דפוס הגירוד יבלוט כנגד הסימון הכהה.

כאשר הזווית נכונה, השחיזו צד אחד של הלהב עד שתסירו את החוד הישן. השחיזו עד שיופיע גרד. הגרד יופיע על הצד ההפוך לצד שאתם משחיזים. בהמשך, כשתצברו ניסיון, תלמדו כיצד לעצור לאחר שמופיע מעט מאוד גרד. אם אתם לא בטוחים, השחיזו עד שתוכלו להרגיש את הגרד. לאחר מכן, הפכו את הלהב והשחיזו באופן דומה בצד השני.

גרד מופיע באופן טבעי בפלדה כאשר שיפוע אחד מושחז עד שהוא פוגש שיפוע אחר. כאשר למדתי, נהגתי להראות את עבודתי לסבי, ולעתים קרובות, הוא היה מסב את תשומת לבי לגרד. הלהב נראה חד, אך הגרד עשוי להתעקם ולהפוך לקהה. שנים לאחר מכן, ניסיתי להימנע לחלוטין מהופעתו של גרד. כתוצאה מכך, שום דבר אף פעם לא היה חד לחלוטין. עכשיו אני יודע שאחד מסודות ההשחזה הוא שעליי לגרום לגרד להופיע, ואז ללטש אותו מהחוד.

 

גרד לא מופיע על סכינים קרמיות וכמה מסוגי הפלדה הקשים ביותר. גם כאן, עם קצת ניסיון, תוכלו לדעת מתי השחזתם מספיק.

 

כאשר אתם משחיזים, קיימות שלוש משיכות בסיסיות – החלקת האבן על החוד, החלקת האבן אחורה, או משיכות מעגליות או סירוגיות. בשלב הראשון, כל אחת מהשלוש תתאים.

בשלב הבא, השתמשו באבן בינונית. היא לא נועדה להסיר חומר, אלא להחליק את כל השריטות שיצרה האבן הראשונה. על האבן הבינונית להיות עדינה פי שתיים מהאבן הראשונה. אם התחלתם עם אבן של 180 גריט, בשלב השני תוכלו להשתמש ב-320 או 360 גריט. בצעו משיכות מעגליות או סירוגיות עד שדפוס הגירוד הישן יעלם. לאחר מכן, חזרו על הפעולה בצד השני.

יתכן שתוכלו לזהות מעט גרד בשלב זה. סיימו את השלב עם מספר משיכות קלילות על החוד, על מנת להסיר את הגרד. זה השלב שבו נוכל לתאר את ההשחזה כהסרה של שכבה דקיקה מהאבן. בשלב הזה, הלהב צריך להיות חד, ללא גרד. לחוד יש כעת שיניים קטנטנות בגריט של 320 או 360, וזה מספיק לשימושים שונים.

בשלב הזה, השיניים הקטנטנות מספקות חלק מהחדות הנראית לעין, אך הן עשויות להישחק ולהתעקם. אבן פלדה או אבן תיקונים תיישר אותן ותחזיר את החדות. המשיכו לשלב הבא אם תרצו לקבל חוד עמיד יותר.

בשלב השלישי, השתמשו באבן עדינה מאוד, בגריט של 600 או 800, ולטשו באמצעות משיכות על החוד בלבד. החליפו בין הצדדים בכל משיכה. כך תמנעו את הופעתו של הגרד.

כעת, החוד שלכם אמור להיות מוכן. בדקו אותו כמתואר לעיל. אם אתם מבחינים בחספוס, חזרו לאבן הבינונית. אם אין חספוס אך החוד לא טוב מספיק, המשיכו להשתמש באבן העדינה.

כאשר הלהב נעשה קהה, חזרו לאבנים הבינונית והעדינה. תצטרכו לחזור לאבן הגסה רק כאשר הלהב נפגם או נחרץ.

השיטה הזו תאפשר לכם להגיע לחוד עמיד יותר, בהשוואה לשיטה הרגילה שתוארה לעיל. החוד רב-השיפועים שתיצרו דומה לחוד הקמור של סכינים מסוג Moran ו-Blackjack, ולחוד ה-Trizor בסכינים של Chef's Choice. ניתן להתאים את השיטה הזו לסוגים רבים של ציוד השחזה.

השלב הראשון הוא להשחיז שיפוע חוד ראשוני, שיהיה קטן בכ-5 מעלות מהחוד הסופי שתרצו להשחיז. לעתים קרובות, מתייחסים לשלב זה כקדם-השחזה או דילול של הלהב. אתם תשקיעו קצת יותר עבודה בשלב הזה, אבל הוא יחסוך מכם עבודה נוספת בהמשך. השחיזו עד שהחוד הישן יעלם. כפי שתואר לעיל, ההוכחה לכך תהיה הופעת גרד.

כעת, החליפו לאבן בינונית וכוונו את הכוונת שלכם לזווית גדולה במספר מעלות. בכוונת שניתן להצמיד באמצעות מהדק, תוכלו להגדיל את הזווית על ידי קירוב הכוונת לחוד. במערכות עם מוט, תוכלו בקלות לבחור זווית אחרת. במערכות אחרות יש דרכים שונות לשנות את הזווית. עיינו בחלק הבא כדי ללמוד את השיטה המתאימה למשחזת Lansky.

כשתגיעו לאבן העדינה, המשיכו להגדיל את הזווית במספר מעלות נוספות. לטשו באמצעות משיכות על החוד והחליפו צדדים בכל משיכה. בשלב זה, אתם משחיזים רק אזור קטן ליד החוד, על מנת להסיר את הגרד והשריטות שנוצרו על ידי האבן הבינונית.

כיוון שאבנים עדינות משחיזות לאט יותר, בדרך כלל תצטרכו להשקיע די הרבה עבודה על מנת להסיר את שריטותיו של השלב הקודם. בכך שתגדילו את הזווית במספר מעלות כאשר תחליפו אבנים, תוכלו למקד את העבודה הזו באזור קטן יותר, ליד החוד, ולהפחית את העבודה הדרושה.

שיטה רבת-שיפועים עם משחזת Lansky

זו הדרך הקלה ליצור שיפועים מרובים עם ה-Lansky:

1. דחפו את המוט לתוך האבן הגסה, ככל שתוכלו לדחוף ועדיין להדק את הבורג למשטח. כך תוכלו להקטין את הזווית במעלה אחת או שתיים. אם אתם משתמשים באבנים גסות מאוד, בצעו את אותה פעולה. 

2. הרכיבו את המוט על המשטח במרכז האבנים הבינוניות, בהתאם להוראות.

3. דחפו את המוט לתוך האבן העדינה, רק עד שתוכלו להדק את הבורג למשטח. כך תוכלו להפחית את הזווית במעלה אחת או שתיים. אם אתם משתמשים באבנים עדינות מאוד, בצעו את אותה פעולה.

כעת, כאשר תשתמשו באבנים האלו, חוד רב-שיפועים יווצר באופן אוטומטי.

 

טיפ: החלפת בורג הכנפיים בבורג שטוח תעניק לכם כחצי אינץ' נוספים של אבן יעילה.

ליטוש

 

תוכלו להמשיך לשפר את החוד באמצעות ליטוש החוד על אבן יפנית, אבן ארנקסו או אבן קרמית עדינות במיוחד, בגריט של 1000 או יותר. שמרו על זווית זהה לזווית של השלב האחרון שהוזכר לעיל.

 

שימוש בשמנים ומים על האבנים

 

בצפון אמריקה, בדרך כלל משתמשים בשמן על אבני השחזה; בשאר העולם, משתמשים במים. בדיקותיו של ג'ון ג'ורניץ' מוכיחות כי בגלל שהשמן נושא את הקרום יחד עם החוד, תוכלו להשיג תוצאות טובות יותר אם תשתמשו באבן יבשה. עם זאת, אבנים טבעיות נוטות להיסתם ללא שמן. אני מעדיף להשתמש באבני יהלום ואבנים קרמיות יבשות, והבחירה השניה שלי היא אבני מים יפנות.

 

אתם יכולים לבחור את ההעדפה האישית שלכם, אך אתן לכם את העצות הבאות. באבני ארקנסו ואבני הודו, תוכלו להשתמש בשמן או להשתמש בהן יבשות. נקו אותן באמצעות מדלל צבע. השתמשו באבני מים יפניות ונקו אותן רק עם מים, אך אחסנו אותן יבשות והספיגו אותן לפני השימוש. ניתן להשתמש באבנים קרמיות או אבני יהלום יבשות, או עם מים. במידת הצורך, נקו אותן עם מים ואבקת ניקוי. ניתן להשתמש באבני וואשיטה ואבני ארקנסו טבעיות עם שמן, מים או יבשות, ולנקות אותן בהתאם.

אם השתמשתם במים על אבן ואתם רוצים להחליף לשמן, אפשרו לה להתייבש לחלוטין, ואז שמנו אותה. לאחר שהשתמשתם בשמן על האבן, קשה מאוד להחליף לחומר אחר.